fredag 1 juni 2018

Träning under graviditeten

Träning är ju en så stor del av mitt liv. Men när jag blev gravid blev jag plötsligt skraj för vikterna (kommer skriva om varför i ett annat inlägg). 
Så när jag inte kunde träna på som vanligt tyckte jag att träningen blev tråkig, och den blev helt enkelt inte av... 

Förut var jag en riktig gymråtta som tyckte om att träna i alla gymmaskiner. Men så hittade jag styrkelyften och träningen fick en helt annan betydelse. Jag märkte att det är ju i baslyften man får de bästa resultaten. Så basövningarna blev huvudgrenen och gymmaskinerna kunde jag gå till lite på slutet för att köra lite komplement. 
Jag har alltid tyckt om att lyfta tungt och att lyfta tungt i basövningarna blev direkt en favorit, så jag blev nyfiken på att testa på en styrkelyftstävling, och resten vet ni... 

Så nu när jag är gravid och inte tränat på styrkelyft-sätt, så blev den vanliga gymträningen riktig tråkig, så gymmet lämnade bort helt och hållet... 
Jag vet att jag borde försöka hålla igång på bästa möjliga sätt, men nu har jag kommit in i en fas där jag faktiskt har svårt att komma mig iväg till gymmet. 
Jag ska försöka ta mig i kragen och komma mig iväg till gymmet. "Allt e ju heimåt". Och jag tror att det skulle gynna min graviditet också att ha försökt upprätthålla lite av styrkan. (Även lättare efteråt om jag någon gång vill göra comeback)
Jag måste bara försöka ändra om mitt tankesätt. 

Gravidträning nästa nu då... Hur gör man för att träningen ska vara kul utan tunga lyft?



Inga kommentarer: