onsdag 24 januari 2018

Det kroppsliga i träningen

Jag kör en deload vecka på gymmet. Tre lätta pass under veckan när jag känner för de osv.. 
Och mitt i allt har jag massor med extra dötids timmar om kvällarna. Lite skönt faktiskt, men ska nog bli lika skönt att "på riktigt" få börja träna igen nästa vecka. 


Någon frågade mig för någon dag sedan vilka andra mål jag har med min gymträning? Vad är liksom målet med att träna 5 dagar i veckan?
Det tog en stund innan jag alls förstod mig på frågan. 
- Alltså annat än att bli så stark som möjligt? Nää, alltså, det är det som är målet.

Kanske svårt för många att faktiskt sätta sig in i en sådan situation. Jag tränar inte längre för mitt utseende, det har jag inte gjort på väldigt länge. Jag tränar för att jag älskar att känna mig stark, för att se hur stark egentligen min kropp kan bli och för att jag mår jäkligt bra av det. 
Vikten bryr jag mig skit i. Det enda varför jag håller koll på den är för att kunna tävla i en viss viktklass. 
Missförstå mig rätt. Visst kan jag bry mig om att jag har lite extra lull på min kropp, men det är inte därför jag lägger ner mina timmar på gymmet. 

I snart ett år har jag tränat styrkelyftsbaserat. Och ser man över hur mycket som har hänt kroppsmässigt på ett år så är det faktsitk en hel del. 
- Jag har börjat få lite mer synliga muskler på min klena överkropp.
- Lår och rumpa har i princip exploderat. Love it!
Och som sagt. Här har jag inte tränat för utseendets skull, det är sådant som kommit på köpet när jag haft en passion att göra något som jag tyckt om och haft motivationen att fortsätta med vecka efter vecka. Sen har jag ju kanske gått upp 2-4 kg, men själv tycker jag att jag är mitt snyggaste jag någonsin. 

Därför gott folk tycker jag att det är så otroligt viktigt att tycka om träningen. Oavsett vad målet är. Om det nu är att bli smalare/gå ner i vikt så måste ju träningen vara rolig för att man ska orka med det i längden.



Vet egentligen inte vad syftet var med detta inlägg eller vart jag egentligen ville komma. 
Men summa summarum: Hitta en träningsform som du tycker är kul helt enkelt. Slösa inte massa timmar på någonting som du egentligen inte tycker om, för du kommer inte orka med det i längden. 
Försök att inte stirra dig alltför blind på kroppsliga resultat, de kommer nog småningom. Fokusera istället på något "icke kroppsligt" i träningen, så kommer det kroppsliga senare på köpet. 


Inga kommentarer: