söndag 23 juli 2017

Debuten i klassisk styrkelyft

 Så kom dagen som jag väntat på så länge. 
Efter en natt med alldeles för lite sömn steg jag upp, gick en kort promenad för att försöka väcka upp kroppen. Åt en skaplig frukost och klockan halv 8 hoppade vi i bilen och körde iväg mot Jakobstad för att vara vid invägningen som började klockan 8 (jag vägde in på 61,55 kg).

Efter lite mera mat i magen gick vi och tog höjderna vi skulle ha under tävlingen. Sen var det bara att börja värma upp inför första delmomentet, knäböj.

Vi blev indelade i två grupper där jag var i den första gruppen (alla damer + alla juniorer, sen var alla andra i grupp två). 


Jag hade lagt ingångsvikten i böjen på 100 kg. Jag var så nervös så benen kändes som spagetti, men upp kom det i alla fall. 
Lyft nummer två blev på 105 kg, vilket kändes tungt!! Hade lite tekniska svårigheter, men jag klarade lyftet i alla fall.
Sista lyftet tog jag en chansning på 110 kg. (Hade lyft det en gång tidigare på gymmet, men visste inte om jag var i form att faktiskt klara det). Men sista lyftet kändes bäst av dem alla och kom upp utan några större problem. Snacka om att jag är nöjd!


När böjen var klar var det bara för oss att söka oss iväg för att börja värma upp inför nästa delmoment, bänkpressen. 




Så var det dags för bänken. All min nervositet var som bortblåst efter böjen, så nu var jag taggad som bara den!
Jag hade lagt ingångsvikten på 47,5 kg, som jag klarade galant. Nästa lyft blev 52,5 kg som jag också klarade. Sista lyftet lade jag 55 kg, som jag tyvärr inte klarade. 
Vi fick väldigt långa pressignaler (alltså att du måste hålla stången stilla på bröstet innan man får börja pressa upp stången). Men vet helt ärligt inte om jag hade klarat det på en kortare pressignal heller. Så jag får väl vara nöjd. 


Så var det dags för sista delmomentet, marklyften. Jag var väl mest orolig inför den eftersom att jag tidigare hade varit och skadat ryggen och inte kunnat träna den nästan alls inför tävlingen.

Jag lade ingångsvikten på 110 kg, inga problem.
Andra lyftet blev 120 kg, inte heller det några problem.
Sista lyftet var jag så taggad på så jag tog en chansning och lade 130 kg. En vikt som jag aldrig tidigare klarat. Men jag klarade det och jag är så glad över det lyftet!!


Tävlingen var slut för våran del. Jag fick en total på 292,5 kg.
Vi fick våra medaljer och efteråt var det dags för bänktävlingen. Vi stannade för att se på den och för att heja på två av våra klubbkamrater som tävlade där. 


Efteråt körde några av oss iväg till Strandis för att få i oss mat.

Nöjda och glada efter en toppendag!!



Målet för tävlingen var att jag skulle kvala till FM, vilket jag också gjorde. 
Som bonus på det hela så slog jag SFI-rekord i knäböj, marklyft och totalen. 

Det blir nog fler tävlingar för min del känner jag efter det här. Mera träning bara, så siktar jag på ny tävling i slutet av Oktober då det är SFI-mästerskap.

3 kommentarer:

Tobias Wiklund sa...

Åj, vad du är stark.

Tobias Wiklund sa...

Åj, vad du är stark.

Sara Nyholm sa...

Tack så mycket! :)