onsdag 10 maj 2017

Siffrorna på vågen


Jag har aldrig brytt mig så himla mycket om vilka siffror som visas på vågen. Kanske för att jag inte har haft några större problem, vad vet jag. Det är i alla fall någonting som jag inte har stirrat mig allt för blind på. Jag har försökt hålla mig till vad jag anser som min idealvikt, men spegeln har nog varit den som jag tittat mest på.

Det är först nu som jag på riktigt behöver tänka på dessa kilon.

Men mest tittar jag på dessa kilon som befinner på skivstången..

Jag hittade ett gammalt filmklipp, filmat för ca 1 år sen. Där jag kämpade med att få upp 80 kg i knäböjen och misslyckas.. Idag är detta barnvikter för mig. Man tappar liksom respekten för dessa kilon när man kommit över dem så många gånger. 
Men man glömmer så lätt hur mycket man har gått framåt, och jag behövde få se denna video för att förstå hur mycket jag har utvecklats på ett år. 25kg ökning i knäböj på ett år är inte dåligt! 


Men tillbaka till kroppskilon, som inlägget faktiskt skulle handla om.
Nu är faktiskt första gången som jag är tvungen att tänka mer på mina kroppskilon. För när man ska tävla i styrkelyft så tävlar man mot de som är i samma viktklass som en själv. 
Så nu behöver jag faktiskt hålla lite koll på att jag varken går upp för mycket i vikt, eller går ner för mycket i vikt. 
Min vikt som jag har och har tänkt tävla i är inte så svår att hålla, men jag behöver ändå tänka efter lite och väger mig betydligt mer nu än vad jag gjorde tidigare. 


En annan kul grej som jag känner att vore rolig att ta upp här samtidigt som jag är inne på ämnet.
I klubben pratar man väldigt öppet om sin vikt. Det är inga konstigheter med det. För det är ju den som bestämmer i vilken viktklass man tävlar i.
Men för andra kan det vara konstigt att man så öppet pratar om sin vikt. För det har ju alltid varit så tabu att prata om kroppsvikten. 
Prat om hur mycket man är tvungen att gå upp/ner, vad man är tvungen att göra för att lyckas med det osv... Jag kan förstå att det låter konstigt i mångas öron.
Jag har själv märkt av detta när man t.ex sitter och pratar med klubbkompisarna om detta när andra som inte är insatt i styrkelyft också sitter vid samma bord. Dessa blickar, hur konstigt folk kan tycka att det är. 


 Lite mer massa har jag nog samlat på mig genom åren.

Inga kommentarer: