måndag 3 april 2017

Klassisk styrkelyft

Dagens träningspass gick bra, men ändå inte så bra som jag hade hoppats. Men det där drivet, självförtroendet och den där häftiga känslan som infinner sig är helt magiskt. Det är i dessa stunder det blir självklart för mig varför jag tränar. Det är precis såhär jag vill känna. Världens bästa känsla är det. 

Om man har haft upp ögonen när man har läst min blogg kommer detta nog inte komma som en chock. Jag gillar att lyfta tungt och vill gärna ha ett mål med min träning. Jag kommer alltså att delta i en klassisk styrkelyftstävling. 
Måste passa på nu när jag är sista året som junior. Jag har skrivit på antidopningsavtalet så nu är det bara tävlingslicensen som ska betalas så kan jag börja tävla!

Eller riktigt så bara bara är det ju kanske inte. När man skrivit på antidopningsavtalet så är man tvungen att vänta 3 månader innan man får börja tävla. Ett dumt system om du frågar mig. På grund av detta så missar jag möjligheten att kunna tävla i både en tävling i Jeppis och en i Kokkola.

Så när gör jag min tävlingsdebut då?
Om det inte dyker upp någon mindre tävling som inte är alltför långt borta så blir det förmodligen till hösten. Då blir det SFI mästerskap.


För er då som undrar vad styrkelyft är för någonting så kan jag ge er en snabb sammanfattning från wikipedia:

"Styrkelyft är en idrott som innefattar tre delmoment: knäböjbänkpress och marklyft. Vid tävling genomförs grenarna i nämnd ordning. Deltagaren (lyftaren) har tre försök i varje delgren där den högsta godkända vikten i respektive delgren sparas till ett sammanlagt resultat. Misslyckas lyftaren med samtliga tre lyft i en delgren är denne diskvalificerad. Misslyckas man med ett lyft får man göra ett nytt försök inom gränsen av de tre försök, antingen på samma vikt alt. höja vikten, eller avstå. Dock är det inte tillåtet att sänka från en tidigare prövad vikt."


Klubben jag kommer att delta för är självklart Nykarleby Kraftklubb.




Sen att jag är bättre och sämre i vissa av delmomenten behöver vi inte gå in på desto mer. Jag kommer att tävla för att jag tycker att det är roligt och jag kommer endast att tävla mot mig själv.

Känner att det blev lite flummigt hela det här inlägget. Men finns det något ni undrar över så fråga mig, jag svara så gäna!


Extra kul är det ju att ha med sig Conny. (Och Matilda också för den delen!!)


Inga kommentarer: