tisdag 25 april 2017

Fråga


Fråga: Vad ska man tänka på när man börjar styrketräna/tävla?

Vill man börja styrketräna finns det en del saker att tänka på.
Första tanken är kanske varför?? Vad vill man få ut av träningen? Är det viktnedgång, välmående, ökad muskelmassa? Det kan vara vad som helst! 
När man vet det då kan man sätta upp en plan på hur man ska träna för att uppnå målet. Utan en plan är det svårt att hålla upp motivationen. Så en plan är nog A och O.

Hur man än tränar, vare sig det är styrketräning, löpning, eller what so ever. Så är det viktigt att bemästra tekniken. Och i detta fallet när vi nu pratar om styrketräning, så är det viktigt att vara noga med tekniken för att kunna utvecklas och gå framåt utan att dra på sig massa skador osv..


Är det så som i mitt fall nu att man känner att det vore roligt att testa på att tävla. Köör säger jag!!
Jag har alltid tänkt att jag inte är tillräckligt bra för att kunna tävla osv. Därför har tanken aldrig ens funnits där tidigare. 
Men nu när jag har så många runt omkring mig som ska tävla har jag sakta men säker fått in i min skalle att man behöver inte vara monsterstark för att tävla. Precis vem som helst kan börja tävla!

När man bestämt sig för att börja tävla, hur går man tillväga då?
Lättast är egentligen att vända sig till en klubb så hjälper de en därifrån med det praktiska. 
Saker som vilket förbund man ska börja tävla för, hur man skaffar tävlingslicens, vilka tävlingar som finns, osv.. 




Inga kommentarer: