tisdag 20 september 2016

Rangordning av sociala medier

Egoina och flera andra bloggare har gjort en rangordning av sociala medier, vilka de gillar mest och minst och varför.  Jag tänkte göra samma sak, här är min rangordning:




1. Blogg
Mest gillar jag bloggar för att de är mest personliga av alla sociala medier. (Eller det beror ju lite på hur man använder den.) Men också just därför, för att man just kan använda bloggen till vad man vill. 


2. Instagram
På andra plats kommer Instagram. Jag kollar in Instagram flera gånger per dag och tycker att det är en rolig grej. Där gillar jag att kunna följa både vänner, bekanta eller andra inspirerande människor/konton. Minuset med Instagram tycker jag dock att när allt för många målar upp sin "perfekta vardag". Visst tycker jag om att titta på vackra bilder, men i måttliga mängder. 

3. Snapchat

På tredje plats kommer Snapchat. Det gillar jag för att just kunna sätta upp mera vardagsbilder om vad man gör om dagarna. Min Snapchat är allt annat än prefekt! Till skillnad från Instagram så visar folk sällan upp det "perfekta livet" utan det är lite mera "verkligt" och inte så tillfixat.



4. Podcasts

Det tog en stund innan jag fastnade för det, men i vårast under mina promenader införde jag det och kunde sen inte tänka mig att lyssna på någonting annat än just Podcasts under mina promenader. Man väljer ju liksom vad man vill lyssna på och det är ett bra sätt att få rensa tankarna med. Men att endast sitta och lyssna på när någon sitter och pratar har jag ingen ro med. Men just under promenader, bilfärder och solande, då är Podcasts perfekt för mig. 


5. Youtube
Jag har inte riktigt hittat det här med youtube ännu. Jag vet att vissa kan sitta och titta på olika youtubers i timtal, men njää.. Har ingen ro med det. Några följer jag faktiskt och kollar in deras videos, eller om någon har länkat någonting på ex. finlandssvenska bloggare och det ser intressant ut så kan jag ta mig en titt.
Och visst har tanken slagit mig om att det skulle vara roligt att själv pröva på det här med videoblogg, men det är nog för tidskrävande för mig. Men man ska aldrig säga aldrig, för det skulle nog vara roligt att testa på för skojs skull liksom.

6. FacebookJag är väldigt sällan aktiv på facebook. Jag kollar in det, men gör inte så mycket väsen av mig där. Tycker att det är "den äldre generationen" som lite har tagit över där.

7. Pinterest
När jag behöver inspiration är Pinterest perfekt. Men det är väldigt sällan som jag kollar in där, ibland händer det och då är Pinterest riktigt bra. Att kunna spara bilder på ett ställe för att sen kunna hitta inspiration när man behöver det är super!
8. Twitter
Alltså Twitter..... Nää-ää. Det är någonting som jag inte alls har fastnat för. För något år sen så försökte jag själv lägga mig in i det, men det glömdes helt bort. Kollar aldrig in där och skulle inte märka om twitter skulle stängas ner. 

2 kommentarer:

Marias Memoarer sa...

Eftersom jag blir stressad av alltför många sociala medier så håller jag mig nästan enbart till bloggar, instagram och facebook, är väldigt aktiv med alla 3 :) Facebook använder jag mest för kontakten med vänner och bekanta i det privata, sen för att dela mina blogginlägg och läsa andra bloggar via t.ex. grupperna Finlandssvenska bloggare och Rese- och utlandsbloggar.

Sara Nyholm sa...

Vad intressant :) Glömde själv att skriva under facebook rubriken att jag faktiskt använder chatten där. Och precis som du, länka mina blogginlägg och läsa andra bloggar och så som länkar :)