tisdag 12 juli 2016

Pig squat

... träningspasset som jag hatar men samtidigt ibland älskar. 

Idag blev det ett pass med Pig squat. Har tidigare skrivit om detta pass men orkar inte bläddra tillbaka i arkivet, så förklarar kort hur detta pass ser ut. 

Slutvikten (sista repetitionen) ska ligga på 10-15kg under ditt maxlyft. Så jag bestämde mig för att ha slutvikten på 70kg. Som ni ser så börjar jag mitt första set med 10kg och tar 20 reps på det. Sen vidare till 15kg och tar 19 reps på det. Osv osv... Till slut har man tagit 20 sets och slutar med att ta en repetition på slutvikten. 


Det här passet är så jäkla tungt och redan i början av passet började mina lår att krampa. Både högreps och tungträning i samma pass blir väldigt tungt. 
När man ligger där kring 8-12 setet så suger allt riktigt mycket och man frågar sig själv varför man ens påbörjat passet. Men när man kämpar sig vidare och faktiskt börjar se ett slut på eländet, det är då det börjar bli kul. 
Och känslan efteråt är ju helt obeskrivlig. 





Har någon av er testat på pig squat? Vad tycker ni isåfall om passet?

Har ni inte gjort det så tycker jag att ni ska göra det. En riktigt utmaning som passar bra som variation till benträningen. 
Berätta jätte gärna sen för mig om hur det gick :)

Inga kommentarer: