onsdag 18 maj 2016

Squats, knäböj, kyykky osv..


Just nu är jag i en period där jag den senaste tiden har kört mycket squats. Jag har stått stilla en längre stund och har försökt maxa gång på gång, men det har bara kommit ner tillbaka. Jag har troligtvis haft en spärr inne i mitt huvud som har varit svår att komma över, men igår fick jag äntligen upp ett maxlyft och det var så jäkla skönt!! 

Jag är en liten tekniknörd när det kommer till just squats. Så därför gillar jag ju så klart att titta på andras tekniker också. Jag förundras varje gång över hur många olika tekniker det finns.. (på gott och ont)
Därför tycker jag att det är väldigt svårt att prata om PB:n i just squats. Jag har hört och sett så många som lyfter väldigt tungt och när dom ska ner i squaten så niger dom och sen är det bra. Jag skulle också kunna lasta på betydligt mer om jag bara skulle behöva niga lite.
Jag tycker själv att jag alltid har haft rätt bra teknik i squatsen, men den senaste tiden har den förbättrats betydligt. Och när man faktiskt gör en riktig squat så blir kg på stången betydligt färre än om man endast niger en gång..

Har jag tid, ork och lust någon gång ska jag ta och göra ett inlägg om hur mina squats ser ut. Vad man ska tänka på osv.. Hur låter det?




Frågan på allas läppar, vad blev ditt PB nu då? 
80kg som bara flög upp!

Det har varit så konstigt.. 75kg och 77,5kg har gått hur bra som helst. Jag har känt att mina ben klarar att lyfta tyngre än så. Men när 80kg har kommit på stången så har jag rasat ihop. It´s in the head I know. Men nu äntligen har jag kommit förbi den tröskeln och det känns så himla bra!


2 kommentarer:

SandraEmilia sa...

Duktig du är!!! :)

Sara Nyholm sa...

Tack så mycket! :)