fredag 27 maj 2016

Squat teknik

Fick med mig sällskap av både Conny och Matilda till gymmet idag. Så efter passet tänkte jag passa på att fota lite bilder på squatsen, så att jag skulle kunna göra ett inlägg om det för er. 
Bilderna blev nästan helt oanvändbara. Vi hade väl kanske inte så mycket fokus kvar när jag kom på att vi skulle börja fota. Men jag orkar inte fota om, så vi gör det bästa av situationen. Jag får försöka förklara mig bättre i text då helt enkelt.

Nu finns det ju flera varianter på squats, men jag kör på highbar
- När du ska lyfta bort stången från ställningen är det viktigt att man ser till att stången hamnar på mitten, så att det inte blir obalans med vikterna. Sen är det viktigt att man spänner ihop bröstryggen och drar bak skulderbladen, då ligger stången på musklerna i stället för att hamna på kotorna. Det kan vara jätte skadligt! (och inte bara det, stången ligger stabilare också. ) Sen försöker jag också att ha händerna placerade ganska nära axlarna. Bara för det om du helt enkelt inte skulle orka så är det lättare att droppa (bara att sätta upp armbågarna och släppa stången bakåt). 
- Bredden på fötterna är typ i höftbredd. Förut stod jag mycket längre ifrån med fötterna, men det är någonting som jag försöker jobba bort. 



- Spänn magen, håll ryggen rak, gå ner i squaten samtidigt som du pressar ut knäna. 
Detta är något som inte går för alla. Det krävs att du är lite rörlig i höften för att klara detta. Om du inte är tillräckligt rörlig, sätter du ut fötterna en aning för kunna komma lägre ner.
- Försök också få fötterna att peka framåt så mycket som möjligt. Som ni ser så vill mina tår söka sig lite utåt, men detta är också någonting som jag försöker jobba på.



- På vägen upp är det jätte viktigt att pressa ut knäna. Det värsta jag vet är när jag ser att folks knän viker sig inåt, neejneejneej!! *gråter*
Vid tyngre vikter är det lättare att ha någonting att pressa mot när det börjar gå tungt, annars blir det bara ett lyft som är ostabilt. Därför är det bättre att inte stå så jätte brett heller.


- Det är jätte viktigt att du varken svankar eller rundar ryggen utan försöker hålla en så neutral rygg som möjligt. Det är när du tappar det som du kan skada ryggen. 



- Jag använder mig av platta skor. Har man jobbigt med rörligheten så kan man använda speciella lyftarskor (de som är lite upphöjda) bara för att få lite hjälp på traven med banan. Jag rekommenderar dock inte att man lyfter i joggingskor, eller andra mjuka skor. Har man inga bra skor att lyfta i så är det bara att ta av sig till sockfota. 





Inga kommentarer: