söndag 10 april 2016

Kalas med fenalår

Min helg blev allt annat än vild. (Jag hade t.o.m skrivit in i min kalender att jag skulle ha utgång i helg..) I stället har det blivit hemmakvällar med Finrexin i glaset. 
Men vila har gjort gott åt kroppen, för jag känner mig redan mycket piggare, så jag hoppas kunna träna i morgon.

Idag har jag förutom att rivit bort tapeterna i köket firat syster Matildas 24 års dag. Förutom att hon bjöd på tårta så hade hon fått bästa födelsedagspresenten av Robin som varit till Norge. Fenalår!!! Kan ju inte säga att hon direkt bjöd på det, utan vi tog väl oss rätten till att ta av det.



Det ser kanske inte så aptitligt ut, men det här smakar kärlek! Det är kärlek!

Fenalår är alltså för de som undrar torkat får lår. (Ungefär som gravad lax men av får istället).
Man skär lämpliga bitar åt sig och äter det som det är. I Norge hittar man detta i de flesta matbutiker, men man räknar nog det som en lyxvara/delikatess eftersom att den är rätt dyr och tar väldigt lång tid att göra. 
Smaken är svår att förklara och går nog inte att jämföra med något annat. 


Har någon av er smakat fenalår? Och berätta i så fall vad ni tyckte om det.

Inga kommentarer: