torsdag 24 mars 2016

Hur stark är du?

Jag hittade en intressant artikel av body. Ett kul test där man kan räkna ut hur vältränad man är. Nu ska man ju inte stirra sig blind på detta, men roligt att testa i alla fall. 

Detta räknar du ut med din kroppsvikt. (Mina resultat är markerade med rött).
Ex. Jag väger 60kg och för att få "ok" i bänkpress ska jag lyfta 50% av min egen kroppsvikt. Alltså för att få "ok" så ska jag lyfta 30kg i bänkpress, för att få "stark" ska jag lyfta 45kg, och för att få "väldigt stark" ska jag lyfta 60kg. 


TJEJ

Bänkpress
- Ok: 50%
- Stark: 75%
- Väldigt stark: 100%

Marklyft
- Ok: 100%
- Stark:150% (Jag låg mittemellan stark - väldigt stark)
- Väldigt stark: 200%

Knäböj
- Ok: 75%
- Stark:125%
- Väldigt stark: 175%


KILLE

Bänkpress
- Ok: 120%
- Stark: 150%
- Väldigt stark: 200%

Marklyft
- Ok: 150%
- Stark: 200%
- Väldigt stark: 275%

Knäböj
- Ok: 150%
- Stark: 200%
- Väldigt stark: 250%


Sen fanns det också ett annat test. Men här har jag ingen koll på hur jag ligger till. Får väl ta och testa någon dag ;)

TJEJ
Chins: 10 reps
Dips: 15 reps
Rodd 1000 meter: 4 min
Löpning 3 km: 14min

KILLE
Chins: 20
Dips: 30
Rodd 1000 meter: 3 min 30 sek
Löpning 3 km: 12 min

2 kommentarer:

Sofia Luukkonen sa...

Knepiga test, alltså siffrorna som gäller för att vara stark. Haha, kanske det som gäller i första testet de "riktlinjer" som gäller för tjejer är någorlunda nära verklighet, men i övrigt måste jag säga att jag och sambon tyckte det var ANINGEN missvisande. Men som du skrev, sådana här tester säger ju inte verkligheten. Hur stark en är, är individuellt. :) finns ju extremt många tester ute och snurrar men viktigast är ju att man själv känner sig stark (om det är det man jobbar mot). Ha en fin påsk!

Sara Nyholm sa...

Jaa precis så är det ju! Lite roligt ändå att se vart man hamnar ändå. Tyckte även jag att tjejernas var mer verklighet än vad killarnas var. Och precis som du säger, allt är individuellt och viktigast är det ju hur man själv känner :) Ha en fin påsk!