lördag 6 februari 2016

Hur strikt?

Kommentar: ....................... Dessutom vore det intressant att veta hur du tänker angående din lchfinspirerade kost, var drar du gränsen? äter du alls frukter och bär osv? :)


Svar: Fick en kommentar på detta inlägget. Och tänkte svara på sista delen av kommentaren.

Som sagt så äter jag en lchf-inspirerande kost, eller "healthy life" som jag själv kallar det. Och som jag tidigare skrivit så äter jag inte strikt, utan mer liberalt. 
Jag försöker att alltid välja naturlig mat och naturliga produkter. Så mycket bär och frukt slinker nog ner. Mer bär men nog en del frukter också. 
Jag går mycket på känsla och visst går även kosten upp och ner ibland, precis som med allt annat så är inte motivationen alltid på topp.. Ibland är jag mera noga med vad jag stoppar i mig och ibland mindre. 
Jag försöker äta så naturligt som möjligt, men visst slinker det ner saker ändå som det inte är bra att äta för mycket av... Typ lightlimsa, sötning (stevia, sukrin osv..), mörk choklad, nötter, nocco, celcius, osv... Oftast är det något utav detta som jag tar till när jag åker iväg på bio, vill ha myskväll, osv..

Dessa dagar när jag inte har kunnat träna så märker jag att kosten inte känns lika motiverande.. Det har blivit en hel del mörk choklad, nötter och nocco de senaste dagarna. Motivationen till att äta hälsosamt är inte den samma som när jag tränar.  
Men vet ni? Det gör inget! Jag har i över 1 månads tid klarat mig utan socker och andra stärkelser. Så att det har åkt ner lite mer mörkchoklad än vanligt så är helt okej ändå. Det viktigaste för mig nu är att mina knän ska bli bra så att jag ska kunna träna ordentligt igen. Då kommer nog motivationen till "healthy life" också. 

Mitt mål är ju att faktiskt kunna hålla denna livsstil året ut. För det är ingen diet vilket många tror, det är faktsikt en livsstil! En livsstil som jag väljer för att jag vill min kropp mitt allra bästa. För att detta funkar bäst för just mig.
Jag förespråkar lchf åt många. Men det är inget för alla. Så ni ska inte tro att jag ser ner på alla som inte käkar lchf kost! Absolut inte! Olika saker funkar för olika människor och man väljer själv hur man vill leva. 
Det jag vill få fram med när jag öppet skriver om mitt "healthy life" är alla fördomar mot fett och naturlig mat. Det som jag anser som healthy mat kanske andra är rädda att få hjärtinfarkt av. Musli och russin är inte healthy om du frågar mig. Bacon kanske inte är healthy om du frågar någon annan. Jag vill att folk ska få upp ögonen. Jag vill att folk ska få mer kunskap, för det är tydligen inte så självklart det här med kost för allihopa som det är för mig. 
Men för vissa så passar lchf helt enkelt inte. Och så är det med det. Jag vill hjälpa folk till en bättre hälsa, men på deras villkor. Men på bloggen skriver jag om min hälsa, och kanske, kanske råkar jag inspirera någon till att få en bättre hälsa med hjälp av lågkolhydratskost.





Jag kom in på väldigt många sidospår mot vad kommentaren egentligen handlade om. Men hoppas att du fick svar på det du ville! :)


Inga kommentarer: