tisdag 9 februari 2016

Fastlagstisdag

Befinner mig just nu i Vasa. Så länge Conny var i skolan passade jag på att samla ihop lite flickvänspoäng. Fixade ihop mat tills han slutade sin korta skoldag. 
Det blev en omelett och till efterrätt hade jag gjort fastlagsbullar. Jag har varit sugen på fastlagsbullar de senaste dagarna och vem säger att man inte kan äta fastlagsbullar fast man försöker leva healthy? Dessutom så är det ju fastlagstisdag idag, så jag gjorde en healty variant av fastlagsbullen. Dom blev jättegoda! 

Så vill du äta fastlagsbullar idag, men ändå försöker leva healthy så rekommenderar jag att du prövar dessa! De stillar absolut fastlagsbullebegäret och är väldigt mättande!

 Omelett med knaperstekt bacon och riven ost.

Till efterrätt en healthyvariant av fastlagsbullen.


Ca 6 st småa bullar:

4 ägg
4-5msk sötning (jag använde mig av stevia strö och några droppar stevia caramel)
1 dl grädde
2 msk kokosmjöl
2 dl mandelmjöl
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst. Blanda sen i resten av ingredienserna och rör om till en deg. Låt stå 5 minuter. Forma 6 stycken småa bullar eller 4-5 lite större. Grädda i ugnen i ca 20 minuter. 
Låt de svalna helt innan du sätter i fyllningen.

Jag är av den åsikten att det ska vara mandelmassa i fastlagsbullarna. Men jag var helt enkelt för lat för att göra någon mandelmassa, så jag körde på sockerfri sylt och så klart grädde.

2 kommentarer:

Anso sa...

Jag testa faktiskt dehär receptet idag, använd dock helmjölk istället för grädde och la i lite smält smör också. Faktiskt riktigt gott med några mosade hallon och grädde. Så tack för tipset :D

Sara Nyholm sa...

Aah va kul! Ja, di blejv faktist it alls na dum! :D