tisdag 2 februari 2016

Baka baka

Idag skulle jag egentligen ha "food prep" och göra en massa matlådor, men det slutade i bakfest i stället. 
Egentligen gillar jag inte att baka och göra mat överlag. Inte vanlig mat i alla fall. Däremot så gillar jag att göra "healthy food". Då experimenterar jag mer och det är alltid spännande att se hur resultaten blir. 
Och ska jag ha min healthy mat, så är jag (nästan) alltid tvungen att göra den själv. Mamma (min ängel) gör ofta alternativ som jag kan äta. Om vi t.ex äter kött, så brukar hon alltid fixa grönsaker eller en sallad så att jag ska slippa potatisarna eller pastan. Inte gör hon såser och liknande på mjöl heller, utan oftast är det någon typ av gräddsås. 
Men ska jag vara på den säkra sidan så är det nog bäst att själv står som kock. Dessutom brukar mina familjemedlemmar få äta av det jag kokar ihop också (hah, inte alltid förståss, beroende på hur "knido" jag är om jag ska frysa in portioner eller inte..) så det underlättar ju för mina föräldrar också att inte de alltid behöver stå för maten. Och eftersom att "healthy food" är den godaste maten, så får jag aldrig klagomål heller, utan alla äter med god aptit. 

Eftersom att jag bor hemma hos mina föräldrar för tillfället (det som var meningen för en kort period blev visst lite längre.. heh) så funderar ni kanske hur de reagerar och tänker kring att jag inte alltid äter vanlig husmanskost? 
Mina föräldrar är väldigt stöttande och jag har själv tvingat dem att titta på olika föreläsningar så att de ska förstå och få mer kunskap. De brukar själva periodvis också haka på, vilket är jätte roligt!
Mina bröder kunde inte bry sig mindre och syrran är också förstående eftersom att hon själv tänker i liknande banor.

Dagens baksaldo blev:

2 plåtar fröknäcke. Samma recept som tidigare, ni hittar det här.

Lax och äggröra

 Ost-och bacon paj.

2 kommentarer: