måndag 18 januari 2016

Mina tankar kring kost

Jag gillar att prata om träning och kost. Det är saker som intresserar mig väldigt mycket. 
Hur kroppen reagerar beroende på vilket sätt du tränar och hur kroppen reagerar beroende på vad du äter.. Ett ämne som jag skulle kunna prata om i flera timmar helt enkelt. 

Min träning skriver jag ju ändå en hel del om, men något som jag inte skriver om lika mycket är kosten. Mina nära och kära vet exakt vad jag förespråkar när det kommer till kost och de som är uppmärksamma på bloggen borde nog också ha listat ut det vid det här laget. 
Jag säger själv att jag äter healthy life. Men för att andra ska förstå vad just mitt healthy life är så skulle jag lika bra kunna kalla det för LCHF. 
Jag äter alltså LCHF. Eller liberal lchf rättare sagt. Liberalt just för att jag inte är superstrikt och ibland "fuskar" jag mer och ibland är jag mer "strikt". Så en mer liberal lchf kost alltså..

Kolhydrater är inte bra och har aldrig varit bra. Inte för någon! Hur mycket folk än skulle vilja påstå det. (Hårda ord här nu)
De flesta vet kanske inte att denna kolhydratsrika kost/tallriksmodellen är ett ganska nytt påhitt. Den har endast funnits i 5-10 000 år. Före det åt man det som fanns till hands, stenålderskost helt enkelt. Det var när man tog in stärkelser i kosten som många av våra idag vanligaste sjukdomar uppstod, som t.ex diabetes. Vi är inte alls anpassade till de allt mer raffinerade kolhydraterna från jordbruket och det är detta som är bakgrunden till den fetmaepidemi och ohälsa som nu sprider sig över världen.
När tallriksmodellen skapades fanns det inga bevis på att det på något sätt skulle vara hälsosamt, utan allt var egentligen ett experiment. Ännu idag finns inga riktiga bevis på att stärkelser är hälsosamt men ändå är det det som det äts mest av i vårt samhälle. Och det är ju så alla livsmedelsföretag (och även läkemedelsföretagen) vill att det ska vara, stärkelser=säljer=företagen vinner pengar på det. Mera sjukdomar=läkemedelsföretagen vinner pengar på det.
När man börjar titta närmare på vem som sponsorerar många av kostexperterna och andra folkhälso-organisationer är det ingen minde än självaste Coca-Cola. Om inte före, så åtminstone då måste det ju börja ringa varningsklockor...
Tycker också att det är roligt att många idrottsmän blir allt mer insatt i detta och tävlar på elitnivå på någon slags lågkolhydrats kost. Vilket är konstigt enligt många, för hjärnan behöver tydligen massa kolhydrater för att ens kunna tänka och ännu mer prestera... Hahh!
Ta t.ex Björn Ferry (OS guldmedaljör i skidskytte) eller Jonas Colting (triathleten). 

Jag vet att många är rädda för något av det mest naturliga vi har i vår kost, fettet. Det har jag också varit en gång i tiden, för det är det vi får lära oss redan från barnsben i skolan. Men idag är jag mera påläst och vet vad som är bra för kroppen. 
Alla diskussioner om att fett orsakar hjärt- och kärlsjukdomar, njursten osv.. är saker som jag tycker att folk borde börja bli lite mer pålästa med.
De senaste 3 åren har jag varit rätt duktig med att vara healty. Men jag har aldrig vågat gå helt all in. Jag har varit rädd för de dömande blickarna man får... Därför har det alltid blivit något mittemellan och min mage har alltför många gånger fått lida för det.
I år kommer bli året då jag inte bryr mig i vad andra tycker, utan bryr mig endast om mig själv och min hälsa. 

Detta är ett ämne som skär i mångas ögon. Folk blir provocerade. 
Blir inte du provocerad, Grattis! Då kanske du förstår dig på mig eller så bryr du dig helt enkelt inte.
Blir du provocerad av detta, fundera då på varför du blir det. 
Och för att isåfall provocera ännu lite mer så vill jag då avsluta mitt inlägg med att säga att nu ska jag gå och äta en tallrik med bacon!


En bild från något år tillbaka på en av mina största idoler när det kommer till hälsa. Här var han och föreläste i Nykarleby.  Dr. Andreas Eenfeldt /Kostdoktorn

Inga kommentarer: