onsdag 13 januari 2016

Fröknäcke

Redan från morgonen steg jag upp och började göra iordning fröknäcke smeten. Har inte gjort dessa på ett bra tag, men jag tycker att de är godare än vanligt knäckebröd (och dessutom mycket nyttigare). Dessutom är de ju så enkla att göra, så varför jag inte gör de oftare kan man ju fråga sig.

Det finns många olika recept på dessa, men såhär gjorde jag:

1 dl linfrön
2,5 dl solroskärnor
2 dl sesamfrön
1 dl kokosmjöl (hade inget madelmjöl, så jag testade med detta i stället)
1 dl pumpakärnor
1 tsk salt
1,5 msk fiberhusk
5 dl vatten

Blanda ihop alla ingredienser och låt svälla en stund. Platta sedan ut smeten på 2 st plåtar.
Ställ in i ugnen på 160 grader (jag använder varmluftsugn så här får man anpassa lite efter vilken ugn man har) i ca. 1 timme



Ett tips är att när du tar ut plåtarna så skär direkt upp i bitar innan de hinner stelna, annars smulas allt bara sönder (mer än om man inte gör det iaf).

Mumsigt!

Inga kommentarer: