söndag 24 januari 2016

Att prestera

Jag nämnde ju tidigare att jag äter lågkolhydratskost. Förutom att både kroppen och knoppen mår så mycket bättre så presterar jag även mycket bättre på träningarna.
Hur då funderar ni? Jag tänkte ta och berätta detta för er så gott jag kan.

När jag nu äter mindre kolhydrater känner jag mig som en maskin på gymmet. Jag orkar mala på på ett helt annat sätt än när jag äter mer kolhydrater.

Det som händer i kroppen när du "tankar" kroppen på kolhydrater är att du först kommer att ha energin till att träna, men sen småningom under passet "går du in i väggen" så att säga.. Det är då du blir trött och känner att du måste ha mat (det är här vissa fyller på med energidrycker/bars under ett lopp t.ex.) Du blir trött och det är här kroppen brukar dra på sig mjölksyra.
När glykogendepoerna efter en hård träning har tömts, börjar kroppen bryta ner muskelproteinet.
Kort och gott: Om du stoppar i dig kolhydratsrik mat innan träning, så använder främst kroppen kolhydraterna som energikälla, sen om de tar slut så tuggar kroppen inte bara på fettlagren, utan också på muskulaturen. Detta kan man kalla för "sockerförbrännare".
Om du i stället äter en kost med mera fett och protein, verkar glukagon muskelbevarande.
Sen vid fettförbränningen under själva träningen: Eftersom att det inte finns mycket kolhydrater att ta av, tuggar kroppen i stället direkt av fettlagren utan att bryta ner musklerna på samma sätt som vid en kolhydratsrik kost. Dessutom samlar man inte på sig mjölksyra lika enkelt och kan vara mera uthållig.  Detta kallas att du går på "fettdrift".



Inga kommentarer: