tisdag 20 oktober 2015

Hälsohets/hälsosam livsstil

Himmel vilket liv det är i bloggvärlden nu om "hälsohets" och "träningshets" hit och dit. 
Jag har alltid gillat att träna, men om man nu läser på mångas bloggar så skulle jag platsa in i deras kategori vad dom skulle kalla för "hälsohets"/"träningshets".

Det är här det inte riktigt klickar för mig.. När blev det ohälsosamt att vilja ta hand om kroppen, att vilja bygga en stark kropp? När blev bullar och kakor något som är okej att "unna" sig varje dag, för att det är "häslosamt" att unna sig??
Se själva vart statistiken på fetma, ohälsa och sjukdomar är påväg. Det går stadigt uppåt. 
Förut när vi inte hade allt detta i oändlighet runtomkring oss var det inte lika vanligt med fetma och sjukdomarna var mycket mer sällsynta än i dagens läge. Allt hänger liksom ihop.

Nu när hälsotrenden är så stor som den är idag kan jag förstå att många reagerar som dom gör. Det är en hårfin linje mellan "hälsohets" och att förespråka en hälsosam livsstil. Och jag vet att många påverkas av sociala medier. Men är det verkligen så svårt att använda hjärnan? Kan inte folk tänka själva längre?!

Visst kommer det mycket negativt med denna "trend", som olika ätstörningar, dålig självkänsla osv.. MEN, det behöver inte vara så! Det kan även komma bra saker med denna "trend". Folk som annars inte varit så intresserad för hälsa och träning kanske får upp ögonen, och vad är nu bättre än att man vill ta hand om sin kropp?!


För mig spelar det ingen roll om detta är en "trend" eller inte, och om den håller i sig i dagar eller år. Träning är en viktig del i mitt liv och jag vill leva hälsosamt för att jag mår bra av det. Jag kommer att fortsätta med det jag gör vare sig det är inne eller ute!


4 kommentarer:

Daniela sa...

Måste slänga in en kommentar här nu. Jag har också alltid tränat, oavsett om det varit en trend eller ej, och kommer att fortsätta med det. Vet inte om du har läst inlägget jag skrev idag, men enligt statistiken och siffror har jag nästan fetma. Så, därför litar jag inte längre så mycket på vad siffror hit och dit visar.

Sara Nyholm sa...

Jag läste nyss ditt inlägg :)
Om man tittat på BMI och andra siffror så skulle även jag också vara överviktig, vilket jag vet att jag inte är! Så just därför är det bra att man kan tänka lite själv också och inte påverkas av sånt för mycket!
Du har en bra inställning! :)

SandraEmilia sa...

Men jaa, exakt så här känner jag också! Tycker du har helt rätt! :)

Sara Nyholm sa...

Tack, vad bra! :D