söndag 11 oktober 2015

8 tips på hur du kommer igång med träningen

Eftersom att jag själv har varit inne i en svacka nu gällande träningen (i och med förkylning) så är det alltid jobbigt att "komma tillbaka". Det känns som att du måste börja om från noll och det är ju inte så kul.
Svackor gällande träningen och motivationen har vi nog alla upplevt. Och för att komma igång igen så funkar vissa saker för vissa människor.
Men här är mina bästa tips som funkar för mig:



1. Mentalt förberedande. För mig funkar det bäst om jag får förbereda mig mentalt några dagar innan jag sätter igång med träningen igen. Kanske jag börjar på måndag? Eller om det snart byter månad så börja första dagen på den nya månaden?
Bäst skulle det ju vara att börja genast, men ibland så behövs lite mental förberedning.

2. Kosten. Samtidigt när du tar tag i träningen igen, tänk även igenom kosten. Kosten är A och O. Äter du bra så vill du automatiskt träna och vise versa.

3. Planering. Skriv in i kalendern när du ska träna och se till att det blir av! Planera även hur passen ska se ut. Är det styrka eller cardio? Vilken muskelgrupp? Vilka övningar?

4. Sätt upp realistiska mål. Varför tränar du? Vad är det du vill uppnå?

5. Nya träningskläder. Det är ju alltid roligt med nya träningskläder! Så om det är det som krävs för att komma igång igen, investera i en ny outfit att inviga för det kommande passet!


6. Läs träningsbloggar och hitta motivation av andra.

7. Gå "all in". Att börja med små promenader kan vara skönt och väldigt avkopplande. Men om det är resultat du vill ha så kan jag lova att de inte kommer komma särskilt snabbt med bara promenader.
För resultat är ju ändå ganska viktigt för att hålla kvar motivationen för att sen orka fortsätta träna. Eller hur?
Så gå all in från första början. Det ska vara tungt! Det är få som dör av för hård träning, och det kommer knappast du heller att göra, så var inte rädd att ta ut dig.


8. Bestäm dig! Det är egentligen det som det handlar om. Det gäller helt enkelt bara att ta tag i saken och bestämma sig. Är det tung i början så kan man ju alltid trösta sig med att det blir lättare.
Tänk på alla fördelar, hur mycket bättre du mår när du väl är på gång.

Inga kommentarer: