fredag 11 september 2015

Livsstil gällande kosten

Det är många som kortsiktigt dietar för att uppnå vissa mål. Det fungerar säkert bra, men hur går det sen när man går tillbaka till "vanliga vanor"?
Jag tror inte att en kortsiktig diet är det bästa och mest hälsosamma alternativet. Det jag tror fungerar allra bäst och som kroppen mår bäst av är att hitta en livsstil som passar en själv. Något man känner att man kan leva med, fast resten av livet.

Jag känner att jag har hittat en livsstil som passar mig. Visst händer det ibland att jag halkar på sidospår gällande kosten, men då gäller det bara att försöka hitta tillbaka.
Kortsiktiga dieter kan vara en bra kick i början, för att få igång motivationen. Men sen är det viktigt att man försöker hitta sin egen livsstil snabbt. För annars är man lika snabbt tillbaka på ruta ett igen. Och vad kallas det? Jo, jojobantning. Vilket alla har hört och vet att inte är speciellt hälsosamt.





Så nu undrar ni säkert hur jag äter?

Jag äter lite/sällan av:
- Socker
- Mjöl 
- Bröd
- Potatis, ris, pasta

Alltså socker och stärkelse överlag. 
Detta är ett ämne jag kan prata i timmar om, så destomer går jag inte in på det. 
Men frågar ni mig så är dessa saker den stora boven till många sjukdomar vi har i dagens samhälle. Förut fanns inte ens vissa av våra idag vanliga sjukdomar, och kosten är den stora boven. (Många vet inte ens om att stärkelse matar cancer!!) 

Jag äter mer/mycket av:
- Grönsaker
- Kött, fisk, kyckling
- Ägg
- Kvarg, Grekisk/turkisk joghurt, Skyr
- Nötter
- Bär, frukt
- Riskakor
- Kokosmjöl, mandelmjöl


Jag äter absolut en hel del stärkelser, men jag tar bort de allra största bovarna. 
Såhär äter jag som oftast. Absolut inte alltid, men oftast! Ibland vill jag äta godis, glass, chips osv.. Och då gör jag det! (men oftast tycker jag inte att det är värt det) 
Jag förbjuder ingenting ur kosten, utan jag har lärt mig vad mig kropp behöver för att orka på bästa möjliga sätt. Och då försöker jag ge den det. 
Det här funkar för mig, och på det här sätter hålls mitt blodsocker lite mer i styr. Det här mår jag bra av!


Inga kommentarer: