tisdag 22 september 2015

Armhävningar

Något som jag själv inte har vetat om, förrän min syster lärde mig hur det egentligen ligger till, är hur en riktig armhävning går till.

Armhävningar har vi alla gjort sen skolådern, men åtminstone jag (och jag tror också många andra) har redan från första början lärt mig fel. (Jag ska erkänna att jag inte har vetat detta såå länge faktiskt.. Men är annars ingen dyrkare av armhävningar precis, så kanske därför jag inte har varit så intresserad av att lära mig tekniken..)

Tänkte därför dela med mig av denna fakta till er också. Endera är saken självklar eller så får ni reda på att ni har levt hela ert liv i en lögn precis som jag har gjort.

Såhär gör de flesta en armhävning:


Händerna en bit ifrån varandra och armbågarna pekar utåt. Det här är alltså fel!
När du går ner på det här sättet så belastas axlarna och skaderisken är väldigt hög. 


En riktigt armhävning ska alltså se ut såhär! :

Armarna ska hållas i axelbrett avstånd från varandra. Och när du sänker bröstet mot marken så ska armbågarna gå längs med kroppen.
Många brukar kalla denna varianten för en "triceps armhävning". Men det är alltså såhär en riktig armhävning ska gå till. Axeln rörs i ett naturligt läge och skaderisken är mycket låg. 


(Matilda fick stå som modell för bilderna)

3 kommentarer:

Alice sa...

Ahah calle försöka förklar åt mej fö nån da sen å att ja sku göra såde! Ja va ba sur för "no ha ja ju siitt hur folk gör!!" Vet till nästa gång nu iallafall ;)

Sara Nyholm sa...

Haha nåmeeen ;) Int ha ja heldä veta na läng, men he e jo tur tå man lär se nytt heila tin ;)

Anonym sa...

Å när du nu entå e in på ämni så kan ja sej att he hejter armpress å int armhävning, en armhävning e tå du drar upp de i en stang ;) men he e nu ba hu tarkka man vill vara