måndag 24 augusti 2015

Legday

På måndagar brukar jag oftast ha ben på träningsschemat. 
Måndagarna innehåller nästan alltid knäböj och marklyft. Dessa är basövningarna som jag gör, och sen gör jag andra benövningar som varierar från gång till gång. 
Men det första jag gör när jag kommer till gymmet är att värma upp. (Även fast jag har cyklat/sprungit före.) 
Idag hade jag Conny med mig, så jag hade han att ta kort när jag värmde upp. Svårt att få med allt på bild, men på ett ungefär får ni se hur jag gör.


Pendla med benen från sida till sida. Pendla även med benen framåt och bakåt.

"Armbågsgång".
Börja från armhävningsposition. För fram ena benet. Ta samma sidas armbåge och sätt den på insidan om foten och sänk höften en aning. "Öppna upp" genom att föra samma hand upp mot taket, och låt blicken följa handen.
Ställ dig tillbaka i armbågsposition och gör samma sak på andra sidan. Upprepa några gånger per sida.

När du gjort "ambågsgången" gör du den här direkt efteråt så att övningen "flyter ihop".
Från armbågsposition så går du med händerna mot fötterna. Tar tag i skon och sätter dig ner. Knäna går utåt och du går så långt ner du kan och rätar på ryggen.
Du släpper inte skon, utan går tillbaka till bild nr 1 och sen nr 2. Upp och ner, upp och ner. Gör dessa några gånger och stanna gärna i bild nr 2 en stund och "pumpa".

Du går tillbaka till armhävningsposition och tar fram ena benet, sätter andra knät i golvet och börja "pumpa" och snurra i lite olika vinklar. (ser lite knasig ut kanske, är du inte ensam på gymmet så låt de anda fundera vad du egentligen håller på med, för en bra uppvärmningsövning är det.)

Inga kommentarer: