måndag 10 augusti 2015

Hemma

 Nå nu e jag hemma igen!
Resan har verkligen varit riktigt bra. En riktig roadtrip blev det med 2700km i bilen.

Vi började med att åka ner till Åbo för att ta färjan över till Stockholm. Vi hade nattbåten, så under natten fick vi vila upp oss. Otto hade tydligen gått lite i sömnen på båten och stod och ropade åt ett fönster, men annars sov vi gott allihopa.
Väl framme i Stockholm började vi köra iväg mot Oslo. Otto, som nytt fått körkort råkade sitta bakom ratten när gps:en visade oss rakt in i Oslo centrum. Han fixade det superbra, bättre än vad jag skulle ha gjort! 
Oslo då. Man märkte att det var en pengastad vi befann oss i. Husen och gatorna.. Allt var så rent och det syntes att det var dyra byggnader som fanns runtom oss!
Inne i Oslo så kom vi egentligen inte på någonting som vi ville se. Så vi körde en bit utanför, till Holmenkollen. Där gick vi runt och tittade på hoppbackarna och hur det såg ut i stadion och lite såna saker. (Otto läste sen att dagen efter vi hade varit där, så hade nitro circus också varit där.. Lite synd att vi inte var där en dag senare.)
Längs vägen fanns det hytter överallt, så när vi tyckte att vi inte ville köra mer för dagen så svängde vi in.



På vissa ställen fanns det mycket snö. Konstigt detdär att när man e hemma så är man bara trött på snön, men när man ser snön mitt i sommaren någon annanstans så är det bara häftigt.


Vi närmade oss Geiranger och svängde in på en väg för att se om vi skulle få oss en bra utsikt. Och minsann det fick vi! Vi hade utsikt över hela Geiranger, och det var så himla fint!
Många brukar behöva söka efter denhär utsiktsplatsen, men vi svängde in och hittade den meddetsamma.

Det var nästan svårt att ens kunna förstå att det man såg var verklighet. Utsikten var helt magisk!

I samma område fanns "flydalsjuvet". 
För att komma dit behövde vi klättra över ett staket. Även fast inte jag är så höjdrädd av mig så var det lite vingligt och man blev lite yr av att titta rakt ner.

Vi övernattade i en jättefin hytte inne i  Geiranger och hade finaste utsikten man kan tänka sig.
Nästa dag tog vi färgan och ville se Geirager fjorden. Vädret var tyvärr inte det bästa, vi fick mulet väder och regnskurar som kom ner med jämna mellanrum.


De 7 systrarna vattenfallet fick vi se på båtfärden.


Jag gillar våfflor, men norska våfflor är de bästa! I stället för att sätta grädde på våfflorna som man gör här, så sätter man rømme på våfflorna. Mums!



Vi fortsatte färden och stannade där var vi kände för att stanna. 
B.l.a vid gudbrandsjuvet.


När vi skulle börja köra nerför trollstigen, så blev det plötsligt väldigt mycket dimma. Det var helt vitt överallt, så vi såg endast 5m framför oss. 

Tyvärr så såg vi inte så mycket av själva trollstigen p.g.a dimman, men en häftig upplevelse var det för det.


När vi hade kommit förbi trollstigen så började vi köra iväg mot Trondheim. 
Trondheim då. Oj, den staden gillade jag! Man skulle inte tro att det är Norges 3:e största stad. Jag fick inte alls någon storstadskänsla över stället, utan i stället fick jag en myshetskänsla över stället. 
Vi hade tur och råkade komma dit när dom hade något som liknade "American car meeting".


Efter att vi hade sett Trondheim så började vi söka oss hemåt. Denhär gången skulle vi köra till Umeå och ta färjan över till Vasa.

Att vara hemma igen är skönt. Men när jag ska bli mätt på Norge är en mycket bra fråga....
Jag trodde att jag skulle få stillat mitt "norge begär" en stund nu, men istället så blev jag bara mer hungrig...
Jag är så stolt över att ha blod i mig från dethär otroligt vackra landet! 



2 kommentarer:

Linda sa...

Jag och min kar ska faktist till geirangerfjorden och trollstigen nu inkommande vecka :)

Sara Nyholm sa...

Nämen vad roligt! Det är verkligen fint där! :)