onsdag 26 augusti 2015

Dendär magen

Som jag nämnt tidigare gällande min egen träning, så är magen något jag inte lägger så mycket fokus på. Mer om det skrev jag i detta inlägg. Nu tänkte jag ta upp lite om det här ämnet igen.
Det är speciellt en övning jag tänker på som jag har sett att många gör. Och det är denhär övning som jag tänkte prata lite om:




Jag har hört många säga att "nu ska sidfläsket brännas bort",  "med den här övningen kommer midjan fram mer", osv..
Problemet är att jag själv inte alls håller med! Personligen så skulle jag själv aldrig försöka träna upp mig i denna övning. Varför? Enkelt!

För det första kan du inte punktförbränna fettet.
För det andra så när du tränar en muskel så växer den ju. Så genom att stå och kämpa upp stora vikter på dethär sättet så gör du ju så att sidomuskeln växer, vilket gör att om du är ute efter "timglasmidjan" så är dethär helt fel övning att jobba med. Istället så kommer midjan att bli bredare, för lets face the fact.. Tränar du en muskel så växer den ju, precis som vilken annan muskel som helst!




Starka muskler är ju bra att ha hur som helt. Men jag själv undviker att lyfta tungt med mina sidomuskler för att undvika att få "rectangle shape".
Alla är vi ju byggda på olika sätt men man kan alltid forma kroppen. Själv tränar jag mest ben och har börjat sätta mer fokus på axlar. Vilket ger mer "hourglass shape" figuren.


Det jag egentligen ville få fram med dethär inlägget var att det är sååå viktigt att veta hur du ska träna och att förstå vad som händer med kroppen beroende på hur man tränar.
Jag hoppas att inlägget inte blev alltför förvirrande och att ni förstod vad jag försökte få fram.

Inga kommentarer: