onsdag 11 februari 2015

Chiafrön

Som jag tidigare har skrivit så är jag en periodmänniska. 
Just nu så är jag i en "chiafröperiod". Denna chiagröt äts tillexempel nästan dagligen. 
Annat som jag experimenterar med mina frön är t.ex att sätta fröna i bröd och att göra olika puddingar osv...  De smakar ju inte så mycket, men innehåller en hel massa nyttigheter.





Hittade en artikel här om 9 saker du bör veta om Chiafrön:


1.  Chiafrön är ett riktigt superlivsmedel. De små svartgråa fröna är sprängfulla av bland annat proteiner, mineraler och kalcium.
2.  Chiafrön innehåller mycket omega 3-syror. Två teskedar chiafrön innehåller mer omega 3 än en normal bit lax.
3. Chiafrön kan också ge dig ett starkt skelett, tack vare sitt höga kalciuminnehåll. En matsked chiafrön innehåller mer kalcium än en deciliter mjölk.
4. Chiafröna är dessutom rika på antioxidanter som kan hjälpa kroppen att bekämpa fria radikaler och ska, enligt forskningen, kunna motverka cancer.
5. Chiafröna kommer ursprungligen från Mexico och har använts sedan urminnes tider av aztekerna.
6. Chiafröna kan varieras på så många sätt. De kan användas i gröt, müsli, frökex och smoothies.
7. Chiafrön består av gelébildande fibrer som bidrar till att blodsockernivån stiger långsammare
8. Chiafrön absorberar upp till tolv gånger sin egen vikt. Det gör att du håller dig mätt längre – och att de passar bra som mellanmål eller efterrätt.
9. Chiafröna innehåller inte speciellt mycket smak och passar därmed till det mesta


Inga kommentarer: