måndag 11 augusti 2014

Svarar

Hur är det att bo i Norge? :)
Först och främst så är det svindyrt att bo och leva i Norge. Annars så är det inte så mycket mer annorlunda att bo där än vad det är här. Förutom att naturen är mycket finare och människorna är mycket trevligare där.



Trivs du bra i Norge? Är vården annorlunda där? :)
Jag trivs superbra i Norge, love it!

Vården i Norge tycker jag faktiskt är bättre än vad den är i Finland. Det är ju såklart skillnad på var du är, men i alla fall där var jag har jobbat så tycker jag att vården har varit bättre. Man är mycket mer personal, vilket betyder att du har mycket mer tid för patienterna. Då är det mycket mindre stress och både personalen och patienterna är på bättre humör.
Dessutom så är det fler män som jobbar inom vården i Norge, och det är ju bara plus!

Vad skall du göra till hösten? :)
Det blir skola för min del fram till jul. Jag kommer att gå en reseledarutbildning.
Mest för skojs skull egentligen och för att jag har lust att se lite annat. Om jag sen kommer att jobba som det tvivlar jag lite på, men de är ju alltid bra att ha fler saker i bagaget.

Berätta mer om staden Alta! Hur är folket där?
Alta är en ganska liten stad. Typ som vasa kanske? Vet inte alls... Naturen är jätte vacker (speciellt utanför alta!) där du ofta kan se norrskenet eller midnattssolen.
Folket i Alta är jätte trevliga. Man får ett varmt välkomnande och man kan sitta och prata med folk man inte alls egentligen känner utan att det är konstigt på något sätt. Det är lätt att ta sig fram i Alta just för att folk är så hjälpsamma och man lär snabbt känna nytt folk.



Är norrmän snyggare än finländare? ;)
Haha, ja faktiskt!

Kommer du att åka tillbakas till Norge?
Tillbaka för att stanna en längre tid? Vi är ju typ varje år till Norge, men då på semester.
Jag kommer absolut att åka till Norge för att stanna där i längre perioder fler gånger!

Har du ändrats/utvecklats som person?
Ja faktiskt, på sätt och vis. Jag har blivit lite mera självständig och mer säker på mig själv med att kunna ta mig fram på egen hand.

Saknat finland?
Första helgen jag var i Norge. Jag var ledig, hade inte lärt känna någon än. Och de hade klackenparty hemma. Min telefon blev spammad med bilden och filmer därifrån och jag hade absolut ingenting att göra själv.

Vad har varit svårast/bäst?
Svårast? Jag vet faktiskt inte alls.

Det bästa har nog varit människorna, mina vänner. Och naturen såklart, alla naturupplevelser. Och speciellt om man blandar de två sakerna samtidigt!



Nåo kåmbär do vel ut på juthbacka? ;)
He jåo klart! ;)


Inga kommentarer: