måndag 26 augusti 2013

Tankar och planer om framtiden


Såhär ser en riktig myskväll ut. Då också med en bra serie och gärna en mysig filt. Det är det jag kör på ikväll.

Tankarna bubblar runt i huvudet och jag känner att jag behöver få utlopp för dem. Dessutom är det säkert många som undrar över vad jag sysslar med och ryktena om mina planer har nog spridit sig så jag kan ju lika bra skriva ut dem hit så att ni vet.

Jag är för tillfället arbetslös. Så var inte planen, men två dagar innan mitt kontrakt gick ut så fick jag veta att det inte finns någon förlängning. Det sög ju lite, eftersom att jag hade fått falska förhoppningar och inte hade sökt något annat jobb. 

Men nu har jag börjat se detta ur en annan synvinkel. En positiv sådan. 
Jag har alltid velat åka till Norge för att jobba. Det har varit en av mina stora planer. Men tanken på att åka ensam har varit skrämmande. Först var vi ett helt gäng som tänkte samma sak, men till slut var det typ bara jag kvar. Därför har det i princip mest varit drömmar som jag har haft.
Men nu pekar ju allt på att det bara är "heimåt" att åka iväg.
Först och främst så är jag ju arbetslös. Jag går inte i skola längre. Det har alltid varit min dröm. Jag har ingen familj och jag är ung i mina bästa år för att göra något sånt här.

I fredags blev alla papper klara för en söknad om autorisation. De är nu iväg sända, så om 2 månader får jag reda på om det har gått igenom eller inte. Förhoppningsvis så har det ju de. En norsk autorisation krävs på de flesta arbetsplatser inom sjukvården i norge. Det är samma sak som legitimation här i finland. (Valvira).
Så länge jag väntar på svar om autorisationen så kommer jag att vara vikarie/inhoppare lite här och där. Sen när jag har fått min autorisation så är det då dags att börja försöka få jobbuppdrag.
Det jag har tänkt är att gå via bemanningsföretag så att jag jobbar i norge 2-3 veckor och sen kommer hem i mellan. Periodsarbete alltså.
Det är alltså mina planer. Jag måste dock tillägga att jag har noll koll och jag känner mig väldigt osäker på alla papper och saker att hålla reda på. Jag har ingen att rådfråga, så jag har försökt att ta reda på allting själv.

När jag har berättat om mina planer är det många som undrat över vad som händer med Joel? Kommer han med mig till norge? Vad händer med lägenheten? Hur länge är jag borta? Var i norge ska jag jobba?
Svar på frågorna: Jag har ingen aning!
Joel går ju fortfarande i skola och åker sen in i militären. Jag skulle aldrig låta honom förstöra sina studier för att komma med mig. Att folk tror att jag och joel ska göra slut för att jag åker iväg till norge är vansinnigt. Joel är ju min älskling, som jag älskar mest av allt. Men jag tror nog att vi ska fixa att vara ifrån varandra en liten stund. Jag kommer ju hem emellan. 
Vad som händer med lägenheten? Vette fan alltså. Vi har ju dessutom planer på att skaffa ny. Så jag vet inte alls hur det blir på det planet.
Var i Norge ska jag jobba? Där var det finns jobb för mig helt enkelt.

Jaa. Så ser planerna ut. Om de kommer att fullföljas? Jag hoppas det! 
I början på November lär det ju visas...

2 kommentarer:

roy håkon:) sa...

Jobb i Kirkenes:)

Sara Nyholm sa...

Kanskje det kanskje :)